Azjatycki-pop-up-store

Czym jest pop-up store?

Pop-up retail, znany równiez jako pop-up store, to idea tworzenia oryginalnych, bardzo unikatowych sklepów, które działają tylko w określonym czasie. Tego typu akcje, na Zachodzie są już bardzo rozwinięte i mają kilkuletnią tradycję. W Polsce, pop-up store jest zjawiskiem dosyć nowym, jednocześnie z ogromnym potencjałem sprzedażowym. Może to być realna odpowiedź na tzw. spadający footfall, czyli coraz mniejszą liczbę odwiedzin w centrach handlowych.

Krótka historia zjawiska

Pierwszy pop-up store powstał 20 lat temu w Los Angeles, a jego twórcami byli – Jed Wexler i Patrick Courrielche. The Ritual Fashion and Music Expo – tak został nazwany, pierwszy na świecie pop-up store, który funkcjonował tylko jeden dzień. Był to rodzaj eventu połączonego z muzyką, w czasie jego trwani, sprzedawano ciuchy mało znanych, kalifornijskich marek. Impreza szybko zyskała uznanie i zyskała uwagę większych marek. Zauważyły one potencjał, w tworzeniu krótkoterminowych akcji, mających na celu promowanie produktów, zwłaszcza wśród ludzi młodych. Autorzy projektu The Ritual Fashion and Music Expo, zaczęli współpracę z globalnymi gigatami takimi, jak Motorola, Levi Strauss czy też AT&T.

lokalny-pop-up-store
Źrodło: wikimedia.org

W listopadzie 2002 roku, amerykański sklep Target wynajął ogromny jacht, który stacjonował przez dwa tygodnie na rzece Hudson. Sama data nie została wybrana przypadkowo, ponieważ był to tzw. Black Friday, który rozpoczyna sezon zakupów przed Bożym Narodzeniem. Firma Samsung, w listopadzie 2013 roku, otworzyła swój pop-up store w nowojorskiej dzielnicy Soho, który działał jako przestrzeń “doświadczalna” marki. Początkowo miał to być tymczasowy projekt, jednak stał się stałą powierzchnią handlową.

Bardzo ciekawym projektem był pop-up store wykonany przez firmę Fourth Element Adventures, która specjalizuje się w sprzedaży sprzętu do nurkowania. W lipcu 2015 roku firma otworzyła swój sklep pod powierzchnią wody, tworząc tym samym pierwszy podwodny sklep na świecie.

Liczby i fakty dotyczące sprzedaży pop-up store

Można odnieść wrażenie, że pop-up store to rodzaj sprzedaży zarezerwowany tylko dla znaczących marek, które mają odpowiedni budżet i fantazję. Tak naprawdę każdy może spróbować przygody z pop-up retail, a same fakty mówią same za siebie.

W Wielkiej Brytanii liczba sklepów tymczasowych rośnie w tempie 12,3%, a rynek ten jest aktualnie wart około 2,3 mld funtów. W Wielkiej Brytanii znajduje się około 10 000 pop-up’ów. Badania pokazują, że pop-upy stanowią obecnie 0,76% całego obrotu detalicznego. Dla porównania, w zeszłym roku było to zaledwie 0,6%. Oznacza to imponujący wzrost o ponad 200 mln funtów w sprzedaży, w sektorze, który zatrudnia aktualnie już ponad 26 000 osób.

Materiał przygotowany z pomocą IMS – agencji marketingowej.

___

Źrodło ikony wpisu: flickr.com

Post Author: Kameleon